LEE&THOMPSON

Press Release

5 November 2018

Prince Moulay Hicham of Morocco secures apology and substantial
damages from UK online newspaper Elaph.com

His Highness Prince Moulay Ben Abdallah Al Alaoui of Morocco has secured an apology together
with payment of substantial damages and his legal costs from Elaph Publishing Limited, a London
based company which publishes an online newspaper about Arabic affairs from its website,
www.elaph.com. Elaph describes itself as “the leading around the clock Arabic news portal” and as
having “a global audience of 1.3 million users per month ... and a monthly average of nearly 9 million
page views."

The Prince is a member of the Moroccan Royal family, and has also has been involved in numerous
global humanitarian and social initiatives, including the United Nations peacekeeping mission in
Kosovo, the Carter Center’s work monitoring elections and the MENA Advisory Committee for
Human Rights Watch. He presides over the Hicham Alaoui Foundation, which supports social science
research in the Arab world, and has had his writings published in numerous publications around the
world. He is currently a research associated at Harvard University.

On 8 October 2014, Elaph published on its website an article about the Prince which was seriously
defamatory of him, and false in almost every respect. Amongst many other false allegations made, it
alleged that the Prince was endlessly plotting, scheming and weaving machinations in order to
damage his country Morocco and its monarch, Mohammad VI, his own cousin, thereby showing
himself to be devious, underhand and disloyal.

As Justin Rushbrooke QC, Leading Counsel for the Prince, told the High Court today, the Prince was
shocked and appalled at the publication of this article, and by Elaph's failure to contact him in
advance before publishing it. Not only was the article false, the allegations made in it were
extremely damaging to the Prince's deserved reputation as an advocate for controlled democratic
reform in Morocco.

When confronted with the Prince's claim for defamation (which later also included a claim for
breach of the Data Protection Act), Elaph failed to provide any apology or correction. Indeed, until
only recently, Elaph refused to offer any unqualified public acknowledgment that the allegations
were false, to apologise for them, or to undertake to not to republish them, whilst at the same time
never suggesting that the allegations complained of were in any way true. To the Prince's enormous
frustration, it took over 3 years to resolve his claims, caused by Elaph's decision to engage in
interlocutory arguments about the claim rather than to serve any Defence or apologise to him for
what it had done.

Elaph has now finally apologised to the Prince, has conceded that the article it published was false
and defamatory, has paid the Prince substantial compensation and agreed to pay the legal costs of
his defamation claim. Elaph has also offered the Prince redress under the Data Protection Act: in


http://www.elaph.com/

particular the website has agreed to correct the inaccurate personal data that related to the Prince,
to erase that personal data, not to republish the article in the future, and to pay damages and the
Prince’s costs of that claim too.

To the Prince's dismay, Elaph refused to join in the making of the Statement in Open Court today,
even though it has accepted that the allegations it made against the Prince were defamatory and
entirely false.

The full Statement in Open Court is enclosed with this Press Release. Speaking after today's High
Court hearing, the Prince said:

“I was shocked and appalled by the publication of this article by Elaph. It caused me very real
concerns, not only regarding the damage it caused to my reputation, but also concerns for my
physical safety and security. Whilst | am very disappointed at Elaph's refusal to join in today's
Statement in Open Court, | am nevertheless glad that it has finally apologised to me, and accepted
that the allegations it made against me were defamatory and entirely false.

| initiated these proceedings as a doctoral candidate at the University of Oxford. As a resident of the
United Kingdom, | considered myself subject to the laws and protections afforded by the British
Crown and Her Majesty's government and courts. As such, | am deeply grateful that even as a foreign
national, the rule of law has applied fairly to my circumstances. | am also grateful that the Statement
in Open Court procedure has allowed me to obtain public vindication today. This ideal of due process
is not found everywhere in the world, and is something that will reverberate within me for the rest of
my life."

Further enquiries should be directed to Mike Brookes at mikebrookes@Ileeandthompson.com or Leo
Dawkins at leodawkins@leeandthompson.com or on 020 3073 7600.



mailto:mikebrookes@leeandthompson.com
mailto:leodawkins@leeandthompson.com

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE CLAIM NO. HQ14D04187

QUEEN'S BENCH DIVISION

MEDIA & COMMUNICATIONS LIST

BETWEEN

HIS HIGHNESS PRINCE MOULAY HICHAM BEN ABDALLAH AL ALAOUI OF MOROCCO
Claimant

and

ELAPH PUBLISHING LIMITED
Defendant

STATEMENT IN OPEN COURT

CLAIMANT’S COUNSEL

1.

My Lord, | appear for the Claimant, His Highness Prince Moulay Hicham Ben Abdallah Al
Alaoui of Morocco, in his claim for libel and breach of the Data Protection Act 1998 against
the Defendant, Elaph Publishing Limited. The Defendant is a London-based company which
publishes an online newspaper about Arabic affairs from its website, www.elaph.com. Elaph

describes itself as “the leading around the clock Arabic news portal” and as having “a global
audience of 1.3 million users per month ... and a monthly average of nearly 9 million page
views.

The Claimant is a member of the Moroccan royal family. He is a graduate of Princeton and
Stanford Universities, and is currently pursuing his Doctorate of Philosophy at the University
of Oxford. He has been involved in numerous global humanitarian and social initiatives,
including the United Nations peacekeeping mission in Kosovo, the Carter Center’s work
monitoring elections and the MENA Advisory Committee for Human Rights Watch. He
presides over the Hicham Alaoui Foundation, which supports social science research in the
Arab world, and has had his writings published in numerous publications around the world.

On 8 October 2014 the Defendant published on its website an article about the Claimant
which was seriously defamatory of him and false in almost every respect. Entitled ‘Using
former boxer Zakaria Moumni in a premeditated plot: Moulay Hicham schemes to entrap
Mounir Al-Majidi’, the article claimed that the Claimant was endlessly plotting, scheming
and weaving machinations in order to damage his country Morocco and its monarch,
Mohammad VI, his own cousin, thereby showing himself to be devious, underhand and
disloyal.

The article went on to allege that the most recent example of this was a secret plot he had
orchestrated to sabotage the image of the King, whereby in the course of a pre-arranged
meeting in Paris in June 2014, he had induced a man named Zakaria Moumni:


http://www.elaph.com/

10.

11.

(a) to make allegations against the King’s close aide Mounir Majidi that he, Mr Majidi, had
threatened to kill Mr Moumni;

(b) to publicise those allegations at every turn; and

(c) to bring a criminal complaint against Mr Majidi on the basis of such allegations so that Mr
Majidi would be arrested in France.

The article further alleged that the Prince had instructed Mr Moumni to lie to cover up this
latest plot by claiming, falsely, that the meeting had been coincidental.

Finally, the article alleged that the Prince had orchestrated a similar plot against Abdellatif
Hamouchi, the head of Morocco’s anti-espionage agency, which had resulted in Mr
Hamouchi being called in for questioning by the French judicial authorities, and that the
Claimant was therefore responsible for the resulting negative impact on French-Moroccan
relations.

My Lord, these allegations were completely without foundation and should never have been
published. Whilst it is correct that the Prince met Mr Moumni briefly in a bar in Paris at the
hotel where Mr Moumni worked, the encounter was entirely coincidental and took place
while the Prince was staying at the hotel with his wife. There was no conversation of the
kind alleged in the article, and in particular no plot to entrap Mr Majidi, no incitement of Mr
Moumni to make allegations or bring a criminal complaint against Mr Majidi, and no
instruction to Mr Moumni to lie about the meeting. Finally, it was completely untrue to
allege that the Prince had orchestrated a similar plot against Abdellatif Hamouchi, the head
of Morocco’s anti-espionage agency.

The Prince was shocked and appalled at the publication of this article, and by the
Defendant’s failure to contact him in advance before publishing it. Not only was it false in
almost every respect, but these allegations were extremely damaging to his deserved
reputation as a moderate advocate for gradual democratic reform in Morocco. Transparency
is an essential part of that reputation. The article’s suggestion that he would plot such
destructive acts against the King, in the most devious, clandestine and cynical way, is the
very anathema of how the Prince truly behaves.

The impact of the article was particularly great because it appeared on the website of the
Defendant, which holds itself out as an independent and credible news publisher with an
educated international readership, as distinct from some of the other less reputable, state-
controlled or influenced websites that cover Arabic affairs. Readers were therefore more
likely to take the allegations made in such an article seriously.

The Prince had very real concerns, not only for the serious harm being caused to his
reputation, but also for his physical safety and security. He feared the effect that these false
allegations might have within certain sections of the community with strongly-held and
volatile feelings about Moroccan affairs.

Via his lawyers the Prince immediately wrote to complain about the article and to demand
its removal, as well as an apology and other remedies. The Defendant did remove the article
from the website on 9 October 2014. Unfortunately, by that time it had already been
published to Elaph readers in the UK and across the world — although it was the Defendant’s



12.

13.

14.

15.

16.

case that it was read by only a small fraction of its total claimed readership - and the story
had been picked up and republished by other websites. The Defendant failed, however to
provide any apology and correction and the Prince therefore felt he had little option but to
pursue vindication via these proceedings.

It is a striking feature of this litigation that the Defendant does not suggest now and has
never, since the Prince’s initial complaint, suggested that any of the allegations complained
of in the article were true, or that it has any other substantive defence to his claims.
However, until recently it refused to offer any unqualified public acknowledgment that they
were false, to apologise for them, or to undertake not to republish them. To the Prince’s
enormous frustration, it has taken over 3 years to resolve the matter. This was caused by
interlocutory arguments about the claim.

It was not until on the eve of a Court hearing in October 2017 the Defendant made an Offer
of Amends, conceding at last that the article was false and defamatory in the meanings |
have set out above, and offering to make an apology and pay compensation and legal costs.
The Prince was content to accept that offer. The Defendant has now also agreed to pay the
Prince substantial compensation.

More recently still, the Defendant has finally offered him redress under the Data Protection
Act: in particular it has agreed to correct the inaccurate personal data that related to him, to
erase that personal data, not to republish the article in the future, and to pay damages and
the Prince’s costs of that claim.

On this basis, and subject to the outstanding question of assessing costs, the Prince can
finally draw a line under this litigation. He is grateful that the Statement in Open Court
procedure allows him to obtain the public vindication to which the Defendant accepts he is
entitled. This is particularly so in the light of the fact that the litigation has attracted some
commentary which is regrettably inaccurate and ill-informed.

The Defendant was invited to be here today to join in with the making of this statement, in
order to state publicly and unequivocally, as it already has privately, that it accepts that the
defamatory allegations it published about the Prince were entirely false, and to recognise
and apologise to the Prince for all of the harm and distress it has caused him. It is a matter
of considerable dismay and regret to the Prince that it has refused to do so. It therefore
only remains for me to ask for leave to withdraw the record.



